torsdag, august 30, 2007

En "social virksomhed"

Jeg kender en stor virksomhed i nærheden af hvor jeg bor.
Det er en virksomhed hvor ham jeg holder af, bruger rigtig meget tid og engagerer sig rigtig meget i folks ve og vel!
Men det er ikke ham det her drejer sig om - men om det at være en social virksomhed.

Jeg har hørt om:
Lærlinge der er kommet ud i misbrug, hvor både den unge selv og forældrene bliver taget hånd om. Det kan være med misbrugskonsulenter og det kan være med snak og en fast hånd.

Jeg har hørt om:
Psykisk syge, hvor der bliver fundet en plads som vedkommende kan udfylde og trives med.
Samtidig med at der bliver fundet midler til at der kan komme psykologhjælp på til den syge og familien.

Jeg har hørt om:
Kræftsyge medarbejdere der bliver taget hånd om, og hvor man finder en løsning den syge kan holde til, indtil man er helt på banen igen. Der har været eksempler på nogle der ikke kom helt igennem forløbet og var 100% klar igen. Dem har man så fundet en plads til som de kunne klare.

Jeg har hørt om:
Medarbejdere der har haft et alkoholproblem, hvor man har støttet og hjulpet med samtaler med misbrugskonsulenter og hvor man har hjulpet de pårørende så familien kunne komme videre!

Og så er det man tænker: Bliver der ved med at være ressourcer og ikke mindst penge til at man som virksomhed kan tage det sociale ansvar?

Åh hvor jeg håber det - for ellers kender jeg een der ikke synes det er sjovt at gå på arbejde.

Ingen kommentarer: